Dalamobil

FAQ

Vad är Dalamobil, egentligen?

Dalamobil är platsen för dig som gillar att fynda och handla de senaste produkterna ute i marknaden. Det är lika enkelt som det är kul att hitta produkter, alltifrån presenter, bra att ha-grejer till saker du inte ens visste du behövde. Hittar du inget idag, kom tillbaka igen. Vi uppdaterar sortimentet så ofta vi kan. Vi reparerar även enheter online, så tveka inte på att skicka in din trasiga enhet till oss så ger vi den nytt liv.

Hur fungerar reparation online?

Hur smidigt som helst! Du börjar med att trycka på “reparation online” i menyn. Därefter trycker du dig igenom stegen där all beskrivning och information ges. När du känner dig klar fortsätter du med att fylla i formuläret där du beskriver ditt ärende för oss och trycker på “skicka” knappen. Efter det är ärendet igång och vi ser till att ge liv till din elektronik.

Hur sker betalningen när jag skickar min trasiga enhet för reparation?

För att underlätta för er och för oss sker ingen betalning på hemsidan. När vi fått in din trasiga enhet gör vi en bedömning och tittar på om det finns fler åtgärder och reperationer som behöver utföras. Därför blir det även svårt för oss och för er att veta exakt vad som behöver repareras.

Vi tar alltid kontakt med er efter en kontroll av din trasiga enhet och kontaktar dig via mail där vi tar fram ett kostnadsförslag. Det enda ni behöver göra är att godkänna eller neka kostnadsförslaget.

  • Vid godkännande av kostnadsförslag; skickar vi en faktura till er tillsammans med er reparerade enhet.
  • Vid nekande av kostnadsförslag; skickar vi tillbaka enheten i befintligt skick utan någon åtgärd. Kostnad för frakt kan tillkomma.

Hur ser min leveransavisering ut?

Vissa brev/paket kan inte levereras direkt hem till dig, utan måste hämtas upp på ett utlämningsställe. Då får du en avisering från oss på Dalamobil. Håll utkik efter aviseringar via sms, mejl eller avi med Posten.

Får jag någon information om leveransen?

Vi mejlar en beställningsbekräftelse till dig med beställningsnummer och info om det du köpt.

Levererar Dalamobil utanför Sverige?

Nej, endast inom Sverige för tillfället.

Vad händer om jag inte får mina produkter inom 1-12 arbetsdagar?

Om en leverans blir försenad jobbar vi tillsammans med våra leverantörer för att lösa problemet så snabbt som möjligt. Du har alltid rätt att reklamera ditt köp om produkterna inte kommer inom leveranstiden, men det finns inte någon automatisk rätt till hävning av köpet i händelse av förseningar som vi åtgärdar inom rimlig tid.

Vad gör jag om en produkt skadats under transporten?

Om du misstänker transportskada ska du anmäla det både till Dalamobil och fraktbolaget så snart du kan. Det gäller både synliga och dolda skador, så ta försiktigt bort förpackningen och kontrollera produkten noggrant. Tänk på att inte använda produkten och spar förpackningen, så att vi också kan undersöka den. Beroende på skadans omfattning byts produkten ut eller så görs en återbetalning till dig. Börja med att kontakta oss på info@dalamobil.nu.

Ånej, jag ångrar en grej jag köpte.

Inga problem, du har alltid 14 dagars ångerrätt (lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler). Ångerfristen börjar löpa från den dag fått hem produkten.

Tänk på att ångerrätten inte gäller om plombering är bruten, eller på reparerade enheter.

Hur ångrar jag ett köp?

Det smidigaste sättet är att ta kontakt med vår kundtjänst och skriva till oss. Ta med beställningsnumret och berätta vilken/vilka produkter du vill ångra. Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten.

Reklamationer då, hur gör jag?

Skriv ett mail till oss och ange beställningsnumret, vilken produkt du vill reklamera med en ingående beskrivning på vad som är fel eller defekt på den. Om du kan, skicka gärna med ett foto på den defekta eller felaktiga produkten. Inom kort får du svar från Dalamobils kundtjänst som hjälper dig vidare.

Vad skiljer ett ångrat köp från en reklamation?

Som kund har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Det betyder att du kan ångra köpet inom 14 dagar och få pengarna tillbaka, utan någon speciell anledning. Vi rekommenderar att du först tar emot produkten innan du tillämpar ångerrätten, eftersom detta underlättar returhanteringen.

Reklamera en produkt kan du göra om du får en produkt levererad till dig som inte stämmer överens med det du beställt eller på något sätt är defekt eller icke-fungerande. Du har alltid rätt att kostnadsfritt reklamera och returnera produkten till oss.

Vem betalar returfrakten vid ångrat köp och reklamation?

Vid ångrat köp är det du som står för returfrakten och ansvarar för att paketet kommer fram. Därför råder vi dig att skicka rekommenderat eller spårbart, särskilt om det gäller dyrare produkter. Vid reklamation får du en bifogad retursedel i mejlet när du har skapat en reklamation.

Hur returnerar jag en produkt som jag ångrat?

Om du råkat beställa fel produkt eller bara ångrar ditt köp har du möjlighet att nyttja ångerrätten på 14 dagar (från det att du mottagit leveransen) och returnera produkten. Såvida plomberingen är obruten. Vi rekommenderar dig att alltid kontakta Dalamobil vid returer innan du skickar tillbaka produkten för att undvika att produkter kommer bort. Vid ångrat köp är det du som kund som står för kostnaden för returfrakten.

Hur får jag tillbaka mina pengar?

När vi har godkänt din retur får du tillbaka pengarna på samma sätt du betalade (exempelvis kreditkortsköp betalas tillbaka till ditt kreditkort).

Jag råkade glömma hämta det jag beställt. Vad gör jag?

Paket som inte hämtas ut i tid skickas tillbaka till butiken. Du får naturligtvis tillbaka köpbeloppet senast 14 dagar efter vi fått reda på att paketet kommit till i retur till butiken.

Vad gäller kring garanti?

Alla produkter hos oss säljs med garanti och reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Eventuella avvikelser från de vanliga reklamationsreglerna står alltid i produktannonsen, exempelvis för produkter som säljs i ”befintligt skick”.

SUPPORT

KONTAKTA OSS

Vi på Dalamobil jobbar ständigt med att förbättra vår service. Vi ser alltid till att Ni som kund har era rättigheter med er när Ni handlar från oss.

Skulle det krångla med beställningen vill vi inte att ni tvekar på att höra av er till oss. Ni kan kontakta oss på följande vis:

Telefon: 08-30 68 58

Mail: info@dalamobil.nu

Butik: Dalagatan 20, 113 24 Stockholm

KÖPVILLKOR

Hur handlar jag?

Oavsett vad du handlar så gör du ett fynd. Klicka på produkten du vill ha och välj sedan ”Lägg i Kundkorgen”. När du lagt allt du vill ha kundkorgen, klickar du bara på ”Korgen” uppe till höger på sidan. Här kollar du igenom allt och väljer hur du vill betala. Sen är det bara att fylla i adressuppgifter och klicka på ”Slutför Köp”.

Kan jag ta bort eller ändra produkter i kassan?

Ja, innan du genomför köpet kan du alltid gå tillbaka och göra ändringar i din kundvagn. Du kan ta bort produkter eller lägga till nya.

Kan jag ändra min beställning efter köpet?

Nej, men däremot har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. För att ångra ett köp behöver du först ta emot din produkt och sedan kontakta kundtjänst.

Kan jag beställa via e-post eller telefon?

Nej, köp kan endast göras på dalamobil.nu. Däremot funkar webbsiten utmärkt i telefonen, prova själv!

Kan jag spara innehållet i min kundvagn till ett senare tillfälle?

Ja, allt i din kundvagn sparas i 14 dagar. Tänk bara på att om en produkt hinner ta slut så försvinner det från din kundkorg.

Är alla priser på Dalamobil inklusive moms?

Japp. Inklusive moms är redan med i priset på hemsidan, du betalar alltså precis det pris du ser på produkten!

Är det säkert att handla på Dalamobil?

Ja, allting sker krypterat med högsta säkerhetsnivå. När du beställer hos oss uppger du dina personuppgifter och godkänner samtidigt att vi sparar och använder dessa för att kunna genomföra din beställning. Vi dokumenterar även viss kommunikation som vi har med dig för att kunna ge dig bästa service när vi följer upp beställningar.

Vilka betalningsalternativ har jag?

Du kan betala på följande sätt via Klarna Checkout:

  • Klarna Delbetalning, månadsfaktura med dina samlade inköp som kan delbetalas
  • Faktura med 14 dagar som betalningsvillkor via Klarna
  • Kortbetalning
  • Direktbetalning
  • Swish
  • Svea Ekonomi, erbjuder personligt anpassade lösningar för din finansiering. Oavsett om du har ett företag eller är en privatperson.

När debiteras mitt kredit/betalkort?

Ditt kort debiteras omgående när du genomfört köpet.

När måste jag betala fakturan?

Din faktura har alltid 14 dagars kredit från att den skickas. Du kan vidare välja att delbetala fakturan.

Får man kvitto på sina köp?

Ja, beställningsbekräftelsen vi mejlar dig fungerar både som kvitto och garantibevis.

INTEGRITETSPOLICY

Dalamobils integritetspolicy

Vi på Dalamobil värnar om din personliga integritet och eftersträvar alltid en hög nivå av dataskydd. I denna integritetspolicy förklarar vi hur vi samlar in och använder din personliga information på marknadsplatsen Dalamobil. Den beskriver också dina rättigheter och hur du kan agera gällande dem.

Vi vill att du ska känna dig trygg med hur vi behandlar dina personuppgifter och det är därför viktigt att du läser och förstår vår integritetspolicy innan du använder våra tjänster. Du kan alltid kontakta oss på info@dalamobil.nu om du har några frågor.

Vilken information samlar vi in om dig?

Vi samlar in de personuppgifter som du själv lämnar till oss, t.ex. i samband med att du genomför ett köp eller kontaktar oss. Här nedanför hittar du mer information om vilka uppgifter vi samlar in och varför.

Varför behöver vi din personliga information?

– För att du ska kunna genomföra köp på Dalamobil

Vi behöver information om dig för att du ska kunna genomföra köp på Dalamobil. De personuppgifter vi behöver är:

  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
  • Uppgifter om ditt köp (t.ex. produktinformation och betalningsinformation)

Informationen behövs för att vi ska kunna fullgöra avtalet om köp med dig.

Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från ditt senaste köp.

– För att kunna hantera dina kundtjänstärenden

Vi behöver dina personuppgifter för att kunna hjälpa dig när du kontaktar vår kundtjänst. De personuppgifter som kan komma att behandlas för vår kundtjänst är:

  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
  • Köphistorik
  • Kundtjänsthistorik
  • Övrig information som kan dokumenteras i samband med att du kontaktar kundtjänst

Informationen behövs för att tillgodose ditt och Dalamobils berättigade intresse av att kunna hantera dina frågor och/eller eventuella klagomål på de produkter som du har köpt på vår marknadsplats.

Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från att ditt kundtjänstärende har avslutats.

– För att kunna utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster 

Vi behöver dina personuppgifter för att kunna göra våra tjänster mer användarvänliga, utveckla och förbättra vårt sortiment, förbättra våra IT-system och på andra sätt utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster. De personuppgifter vi behöver är:

  • Användarbeteende (t.ex. klick- och besökshistorik)
  • Feedback (t.ex. omdömen eller recensioner)
  • Köphistorik
  • Lokaliseringsdata
  • Tekniska data om de enheter som används och dess inställningar (t.ex. språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning, plattform och version av appen)
  • Kundtjänsthistorik
  • Konsument-ID (en unik kod som skapas för varje konsument)
  • Resultat från kundnöjdhets- eller marknadsundersökningar

Informationen behövs för att kunna tillgodose Dalamobils och våra kunders berättigade intresse av att utvärdera, utveckla och förbättra våra tjänster.

Behandlingen sker till största delen på aggregerad nivå med hjälp av avidentifierade eller pseudonymiserade uppgifter, utan någon koppling till dig som individ. I den mån vi behandlar personuppgifter för detta ändamål kommer de att sparas under tre år från ditt senaste köp eller senaste besök på hemsidan. 

– För att kunna fullgöra Dalamobils rättsliga förpliktelser

Vi behöver dina personuppgifter för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser enligt lagkrav, domslut eller myndighetsbeslut (t.ex. bokföringslagen, penningtvättslagen eller reglerna om produktansvar och produktsäkerhet). De personuppgifter vi behöver är: 

  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
  • Köphistorik
  • Kundtjänsthistorik

Personuppgifterna behövs enligt lag där vi har en rättslig förpliktelse.

Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från ditt senaste köp.

– För att kunna förhindra missbruk av våra tjänster eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot Dalamobil

Vi behöver dina personuppgifter för att kunna förhindra och utreda eventuella bedrägerier, trakasserier eller andra åtgärder som är förbjudna enligt lag eller enligt Dalamobils Allmänna villkor. De personuppgifter vi behöver är:

  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
  • Köphistorik
  • Kundtjänsthistorik
  • Användarbeteende (t.ex. klick- och besökshistorik)

Personuppgifterna behövs för att kunna fullgöra en rättslig förpliktelse (om sådan finns) eller för att tillgodose Dalamobils berättigade intresse av att kunna förhindra missbruk av våra tjänster eller för att förhindra, förebygga och utreda brott mot företaget.

Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från det att misstankar om missbruk eller brott uppkommer.

– För att kunna hantera anmälningar om intrång i immateriella rättigheter 

Om du gör en anmälan till oss att du misstänker att någon gör intrång i dina immateriella rättigheter kommer dina personuppgifter behöva behandlas för att vi ska kunna utreda frågan. De personuppgifter som kan behandlas inom ramen för handläggningen av ett sådant ärende är:

  • Kontaktuppgifter (t.ex. namn, e-postadress, adress och telefonnummer)
  • Personnummer (om du har enskild firma)
  • Eventuella övriga personuppgifter som framgår av din anmälan

Personuppgifterna behövs för att tillgodose ditt och Dalamobils berättigade intresse av att hantera anmälan om intrång i immateriella rättigheter.

Personuppgifterna kommer att sparas för detta ändamål i tre år från att ditt ärende har avslutats.

Hur länge sparar vi din information?

Vi sparar aldrig dina personuppgifter längre än vad som är nödvändigt för respektive ändamål. Se mer om de specifika lagringsperioderna under respektive ändamål ovan.

Hur skyddar vi dina personuppgifter?

Vi använder IT-system för att skydda sekretessen, integriteten och tillgången till personuppgifter. Vi har vidtagit särskilda säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter mot olovlig eller obehörig behandling (såsom olovlig tillgång, förlust, förstörelse eller skada). Endast de personer som faktiskt behöver behandla dina personuppgifter för att vi ska kunna uppfylla våra angivna ändamål har tillgång till dem.

Vad är cookies och hur använder vi det?

Dalamobil använder sig av cookies, eller kakor på svenska, som är korta textfiler som skickas från vår webbserver och som sparas av din webbläsare när du besöker Dalamobil.

Vad har du för rättigheter?

– Rätt till rättelse och registerutdrag

Dalamobil kommer att göra vad som krävs enligt lag för att hålla dina personuppgifter korrekta, fullständiga och uppdaterade. Du har rätt till rättelse av ofullständiga eller inkorrekta personuppgifter. Du har också rätt att begära att få ut ett registerutdrag över dina personuppgifter som vi behandlar.

– Rätt att motsätta dig behandling

Om behandlingen av dina personuppgifter sker med stöd av en intresseavvägning och du bedömer att ditt integritetsintresse väger tyngre än Dalamobils intresse av att behandla dina personuppgifter har du rätt att, med hänvisning till din specifika situation, motsätta dig behandlingen genom att kontakta Dalamobil. Om du motsätter dig behandlingen måste Dalamobil visa ett tvingande berättigat skäl för att fortsatt kunna behandla personuppgifterna. 

– Rätt till radering

Under vissa förutsättningar, t.ex. när du har återkallat ett tidigare lämnat samtycke och det saknas annan laglig grund för fortsatt behandling av dina personuppgifter, har du rätt att begära radering av dina personuppgifter.

– Rätt till behandlingsbegränsning

Du har under vissa förutsättningar rätt att begränsa behandlingen av dina personuppgifter till att endast omfatta lagring av personuppgifterna, t.ex. under tiden Dalamobil utreder om du har rätt till radering.

– Rätt till tillgång

Du har rätt att få en bekräftelse från Dalamobil att dina personuppgifter behandlas av företaget och i så fall få tillgång till personuppgifterna och följande information:

  • behandlingens ändamål,
  • de kategorier av personuppgifter som behandlas,
  • den tid som personuppgifterna behandlas,
  • information om de rättigheter som återges i denna integritetspolicy,
  • information om källan som personuppgifterna kommer ifrån, samt
  • om det förekommer automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering.

Om du gör begäran elektroniskt har du även rätt att få en kopia av dina personuppgifter i elektroniskt format. Dalamobil har rätt att ta ut en avgift om du begär mer än en (1) kopia av dina personuppgifter per år.

– Rätt till dataportabilitet

När behandlingen av dina personuppgifter sker med stöd av ditt samtycke eller för att fullgöra eller ingå ett avtal med dig, samt under förutsättning att personuppgifterna har samlats in direkt från dig, har du rätt att få en kopia av dina personuppgifter i ett strukturerat och allmänt använt maskinläsbart format. 

– Rättigheter i förhållande till automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering 

Du har rätt att inte vara föremål för helt automatiserat beslutsfattande, inbegripet profilering, om sådant beslutsfattande har rättsliga följder eller på liknande sätt väsentligen påverkar dig. Denna rätt tillämpas dock inte om det automatiserade beslutsfattandet är nödvändigt för att fullgöra ett avtal med dig, om beslutsfattandet uttryckligen är tillåtet enligt lag eller om du har lämnat ditt uttryckliga samtycke till detta.

– Klagomål till tillsynsmyndighet 

Du får gärna kontakta oss på Dalamobil med frågor eller klagomål som rör behandlingen av dina personuppgifter. Du har även rätt att framföra klagomål på behandlingen av dina personuppgifter till Datainspektionen.

Vem är ansvarig för de personuppgifter vi samlar in?

Dalamobil, org. nr. 510204-3477, Dalagatan 20, 113 24 Stockholm är personuppgiftsansvarig för företagets behandling av personuppgifter.

Om du har några frågor eller funderingar om behandlingen av dina personuppgifter, hör gärna av dig till oss på info@dalamobil.nu

Din vagn

Varukorgen är tom.

Delsumma
kr0.00
TILLÄMPA
0